سیدنی میر (Sidney Meier)
برنامهنویس و طراح سیدنی میر یا سید میر خالق سری بازی معروف Civilization محسوب میشود. وی شرکت «میکروپروس» (MicroProse) را در سال 1982 تاسیس نمود و Sid Meier’s Pirates! را در 1987 روانهی بازار کرد. از Railroad Tycoon گرفته تا Civilization، تلاشهای او همواره باعث بهبود و نوآوری در زمینهی بازیهای شبیهسازی شده است. میر در سال 1996 شرکتی را که خود جزو موسسان آن بود ترک کرد و با تاسیس «فیراکسیس گیمز» (Firaxis Games) به توسعهی نسخههای بیشتری از Civilization ادامه داد. وی که بیش از 40 عنوان مختلف را در کارنامهی خود، کار بینظیری را به انجام رسانده و بر روی صنعتی که مدام در حال تغییر بوده، همچنان تاثیرگذار است. سید میر قطعاً میتوان یک کهنهکار واقعی و جزو 10 طراح تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدئویی است.
هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)
هیدئو کوجیمای مغز متفکر و تکرو طی بیش از 20 سال یکی از پایههای ثابت در صنعت بازیهای ویدئویی بوده است. وی که ژانر «اکشن مخفیکاری» (Stealth Action) را ابداع کرد، با کونامی به موفقیتهای بزرگی دست یافت و کارگردانی برخی از تاثیرگذارترین عناوین را انجام داد درحالی که با نوآوریهای خود طراحی را چندین قدم به جلو برد. سری بازی موفق او یعنی Metal Gear راه را برای بسیاری از بازیهای مخفیکاری نظیر Splinter Cell ،Thief و Tenchu باز کرد. کوجیما که بهخاطر داستانها و دیالوگهای منحصر به فردش میتوان او را یکی از بهترین داستانسراهای این عرصه دانست، فقط به خاطر Metal Gear شهره نیست و بسیاری او را با تیزر بازی Silent Hill یا همان P.T معروف میشناسند که سر و صدای زیادی به پا کرد. البته متاسفانه تاکنون آن تیزر به یک بازی کامل تبدیل نشده است تا بتوانیم از تجربهاش لذت ببریم. وی پس از عرضهی عنوان تحسینشدهی Metal Gear Solid: The Phantom Pain جدایی خود از کونامی پس از سالها همکاری را اعلام کرد که مورد توجه بسیاری از بازیکنان قرار گرفت. کوجیما اکنون با استودیوی خودش یعنی «کوجیما پروداکشنز» (Kojima Productions) در حال توسعهی عنوان عجیب و مرموز Death Stranding است و انتظارات و هایپ زیادی را با خود حمل میکند.
گونپی یوکوی (Gunpei Yokoi)
گونپی یوکوی، خالق گیمبوی، یکی از قهرمانان تحسین نشدهای بوده که کمک کرده است برند نینتندو به چیزی که امروز هست تبدیل شود. وی در پیشبرد رویکرد نینتندو، یعنی اولویت دادن به بازیها بیشتر از قدرت سختافزار، نقش موثری داشت که در نهایت منجر به موفقیت عظیم کنسولهای DS و Wii شد. یوکوی همچنین D-Pad را طراحی کرده است که امروزه توسط سه شرکت بزرگ این عرصه یعنی سونی، مایکروسافت و نینتندو در کنترلرهای کنسولهایشان استفاده میشود درحالی که کنترلهای صوتی و واقعیت مجازی هم در حال رشد هستند. وی علاوه بر طراحی بازی، در تهیهکنندگی عناوین زیادی نیز نقش داشته که از مهمترینهای آنها میتوان به Kid Icarus و Metroid اشاره کرد. گونپی یوکوی در سال 1997 طی تصادفی جان باخت و دار فانی را وداع گفت.
شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto)
نینتندو را میتوان در یک کلمه خلاصه کرد: شیگرو میاموتو. وی بازی هایی نظیر Mario Brothers ،Legend of Zelda و Donkey Kong را در کارنامهی طویل خود دارد و ذهن او باعث خلق خاطرات و دنیاهایی شگفتانگیزی برای میلیونها بازیکن شده است. میاموتو همواره بر نوآوری تاکید داشته است. جهش نینتندو از عناوین دوبعدی به سهبعدی با عناوینی مانند Super Mario 64 و Legend of Zelda: Ocarina of Time که بسیاری آن را بهترین بازی ویدئویی تاریخ میدانند، محصول این نوآوری و جهش بودهاند. شیگرو میاتومو، یک ذهن خلاق و نابغهی واقعی، نام و اثر خود را در عرصهی بازیهایی ویدئویی به روش بسیاری از هنرمندان بزرگ به جا گذاشته؛ او تنها بازی نساخته بلکه کمک کرده است به این مفهوم که یک بازی عالی باید چگونه باشد.
مقالات مرتبط: