ساخت و تجهیز یک شهربازی موضوعی کاریست بلندپروازانه و هیجان انگیز. خواه این کار بخاطر جذب بازدیدکنندگان جدید به شهربازی، خواه بخاطر سرگرم کردن مهمانان موجود و خواه بخاطر تحقق رویای شخصی شما باشد، این نوع تلاش ها مستلزم برنامه ریزی، آمادگی و اشتیاق سیری ناپذیر شماست. کافیست نگاهی به والت دیزنی بیندازید که تاج دستاوردش دیزنی لند بود، شهربازی که همه فکر می کردند شکست خواهد خورد اما با وجود موانع بی شمار، والت، پول و انرژی خود را صرف ساختن چیزی کرد که ماندگار باشد. امروزه، دیزنی لند و شهربازی خواهرش، والت دیزنی ورلد ریزورت، دو مورد از پربازدیدترین شهربازی های موضوعی در جهان هستند. البته شهربازی های دیگر، مانند یونیورسال استودیو، سیدر پوینت و سیکس فلگز نیز میلیونها نفر را به مکانهای خود میکشند. این شهربازی ها به دقت طراحی شده اند، به درستی ساخته شده اند و به خوبی تنظیم شده اند تا هر روز جاذبه های هیجان انگیزی را برای افراد به ارمغان بیاورند. آنها چطور این کار را کردند؟ در این راهنما، ویژگیهای کلیدی برنامهریزی یک شهربازی موضوعی، طراحی جاذبهها و چیدمان شهربازی را تشریح میکنیم. در پایان، شما یک قدم به افتتاح شهربازی شخصی خود نزدیکتر خواهید شد!
قبل از شروع طراحی شماتیک برای دستگاه ها، رستوران ها و پارکینگ ها، ابتدا باید پایه ای برای شهربازی موضوعی آینده خود ایجاد کنید. بسترسازی در مراحل برنامه ریزی می تواند از موانع قابل پیشگیری در مسیر جلوگیری کند. در اینجا پنج عامل کلیدی برای برنامه ریزی یک شهربازی موضوعی آورده شده است.
درست همانند نام شما، یک شهربازی موضوعی باید یک موضوع داشته باشد. از سوی دیگر، طراحی موضوعی، حس انسجام را به شهربازی میبخشد. در واقع، این اولین جاذبه ای است که به مهمانان خود ارائه می دهید و فرصتی برای غوطه ور شدن در دنیای جدیدی که پر از ماجراجویی، هیجان و سرگرمی است را به آنها عرضه می کنید. گاهی اوقات موضوع کاملا واضح و مشخص است. زمانی که شهربازی را میسازید و افراد بازخورد ارائه میکنند، این وضعیت تکامل مییابد. به عنوان مثال، شهربازی EPCOT دنیای دیزنی برای نمایش نمونه آزمایشی جامعه فردا طراحی شده است. با گذشت زمان، موضوع به یک نمایشگاه جهانی دائمی تبدیل شد و تا به امروز به همین شکل باقی مانده است. از سوی دیگر، یونیورسال استودیو برای تکرار استودیوی هالیوود طراحی شد. سواری های این شهربازی به گونه ای طراحی شده اند که افراد را در یک تجربه فیلم سازی همراه با مراحل صدا، مراحل عکسبرداری و غیره غرق کنند. این مضامین به طراحان و مهندسان، در هنگام ساخت شهربازی اطلاع داده می شوند. همانطور که در مورد موضوع شهربازی خود از طوفان فکری بهره می برید، حد وسط بین گسترده بودن و خاص بودن را پیدا کنید. در اینجا چند موضوع وجود دارد که به شما در شروع کار کمک می کند:
ماجراجویی: سواری های هیجان انگیز و اکشن.
طبیعت: جهان طبیعت، حیوانات و علوم طبیعی.
فانتزی: اسطوره ها، افسانه ها، سرزمین های تخیلی، قهرمانان و تبهکاران.
تاریخی: مبتنی بر دوران تاریخی، بازسازی، لباس های تاریخی، زندگی روزمره و آموزشی.
فیلم: بر اساس فیلم ها، هنر فیلم سازی و سلبریتی ها.
نهایی کردن بودجه چیزی است که رویاپردازان را از انجام دهندگان جدا می کند. توسعه شهربازی یک اقدام جدی است که برای تبدیل آن به واقعیت نیاز به بودجه دارید. اگر هزاران یا میلیون ها دلار سرمایه در بانک ندارید، اشکالی ندارد. سرمایه گذاران یک گزینه عالی برای جان بخشیدن به شهربازی شما هستند. اما برای اینکه آنها را به دست آورید، باید به آنها نشان دهید که چگونه می خواهید پول آنها را برای ساخت شهربازی خرج کنید و چگونه برنامه ریزی می کنید که برای آنها سودآوری داشته باشید. انجام تحقیقات کمک زیادی به تخمین رقم دقیق برای شروع خواهد کرد. در اینجا چند هزینه وجود دارد که باید در نظر داشته باشید که بودجه خود را نهایی کنید:
هزینه خرید یا اجاره مکان برای ساخت شهربازی.
حقوق مهندسان، طراحان و پیمانکاران.
نیروی کار و مصالح برای دستگاه ها.
میز، چتر، صندلی و سطل زباله.
هزینه های بازاریابی و تبلیغات.
سربار مواد غذایی و کالا.
کارکنان برای اداره شهربازی.
حتماً مواردی مانند قیمت های مورد انتظار بلیط، امکان سنجی پروژه و پیش بینی ها را نیز بررسی کنید.
در این زمینه حتما با یک مشاور املاک تجاری قابل اعتماد مشورت کنید تا زمین های احتمالی را در مکان مورد نظر خود پیدا کنید. به یاد داشته باشید، شما به فضایی بیش از اشغال دستگاه های شهربازی و فروشگاه ها نیاز دارید. در بیشتر شهربازی های موضوعی، از تعمیر و نگهداری گرفته تا اتاقهای پرسنل و امنیت، در پشت صحنه حضور چشمگیری دارد. همچنین ممکن است بخواهید فرصتی برای گسترش شهربازی خود در طول زمان داشته باشید، بنابراین سرمایه گذاری در زمین می تواند در درازمدت یک دارایی فوق العاده باشد. وقتی مکان مناسبی پیدا کردید، حتماً در مورد هر نوع مجوز یا مقرراتی که ممکن است مانع از اجرای آن شود، سؤال کنید. در مورد ترکیب زمین و اکوسیستم های محلی نیز پرس و جو کنید. آیا مستعد سیل یا آب گرفتگی است؟ آیا این مکان زیستگاه گونه های جانوری است؟ اینجا خانه دائمی شهربازی شما خواهد بود. در انتخاب زمین مناسب خیلی دقت کنید.
بعد از این که مکان خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده است که بازاری را که هدف آن هستید ارزیابی کنید. درک مهمانان احتمالی به شما کمک می کند تا تصمیمات سودآورتری بگیرید. مراکز تجاری اطرف شهربازی خود و همچنین مکان مهمانان ایده آل خود را در نظر بگیرید. دریابید که آنها چقدر مایل به سفر هستند، آیا موقعیت مکانی شما برای آنها مناسب است و یا این که چه نوع ویژگی هایی از شهربازی انتظار دارند. آیا درآمد آنها می تواند از پس بازدید از شهربازی برآید، چه مدت احتمال دارد در شهربازی بمانند و چه دستگاه هایی را ترجیح می دهند.
اکنون که موضوع، بودجه و موقعیت مکانی خود را مشخص نمودید، زمان آن رسیده که سواری های مد نظرتان را انتخاب نمایید. اینجاست که بخش بندی موضوع کاربردی می شود. این موضوع به عنوان تکیه گاه تمام جاذبه های شهربازی شما عمل می کند و شما را در حین ساختن شهربازی راهنمایی می کند. به عنوان مثال، اگر شهربازی با مضمون دزدان دریایی را انتخاب کنید، میتوانید با برخی از المان های پرکاربردی همانند کشتیها، نقشههای گنج، دوبلونها، جمجمهها، پرچمها و همه چیزهای دریایی دیگر آغاز کنید. شما همچنین می توانید یک خط ماجراجویی، شخصیت پردازی ها یا حتی یک هدف مانند جستجوی گنج را در نظر بگیرید. با استفاده از این چارچوب، میتوانید دستگاه ها و تجهیزات احتمالی شهربازی با موضوع دزدان دریایی را تصویر سازی کنید. یک کشتی سواری در حال چرخش؟ خدمه با لباس دزدان دریایی؟ نمایشی با موضوع دزدان دریایی؟ موزیک هولناک؟ آیا نقشه های شهربازی مانند نقشه های گنج طراحی شده اند؟
گزینه دیگر این است که با موقعیت مکانی و بودجه خود شروع کنید. از قبل تعیین کنید که چه چیزهایی میخواهید داشته باشید، همچنین سایر جاذبهها، محل اقامت کارکنان و فروشگاه مواد غذایی که نیاز دارید. چه تعداد ترن هوایی می توانید بخرید و در شهربازی قرار دهید؟ یک شبکه عمومی ایجاد کنید و سپس مشخصات هر دستگاه را در چارچوبی که قبلاً تصور کرده اید ایجاد کنید. در هنگام استفاده از طوفان فکری، حتما تجربیات مهمانانتان را در نظر بگیرید. آیا بازار شما می خواهد از ترن هوایی به ترن هوایی دیگر بپرد یا بیشتر به یک تجربه متنوع علاقه مند هستند؟ اگر در حال طراحی شهربازی هستید که برای تمام اعضای خانواده طراحی شده باشد، آیا جاذبه های مناسب سنین مختلف برای همه مهمانان احتمالی وجود دارد؟ یک روز ایده آل را برای مهمان ایده آل خود ترسیم کنید و ببینید چه چیزی می توانید برای آنها بسازید.
طراحی یک جاذبه فوق العاده می تواند ماه ها طول بکشد. طراحی که در آن همه چیز گفته و انجام شود. خوشبختانه، مراحلی وجود دارد که می تواند روند کار را ساده تر کرده و برخی از موانع را در مسیر از بین ببرد. بیایید اجزای سازنده یک جاذبه و نکاتی برای طراحی جاذبه را تجزیه کنیم.
هر دستگاه شهربازی باید روی موضوع یا خط ماجراجویی خود که در درون شهربازی موضوعی وجود دارد تمرکز کند. در مثال قبلی، ما پیشنهاد کردیم که یک پارک با مضمون دزدان دریایی میتواند مضامینی مانند کشتی، قایقرانی، جستجوی گنج، فرار از دزدان دریایی مخالف و غیره را بازسازی کند. اغلب اوقات، یک جاذبه می تواند عناصری از موضوع بزرگتر را بگیرد و آن را در خط ماجراجویی خود متمرکز کند.
هنگام انتخاب نوع دستگاه شهربازی موضوعی، چند فاکتور را باید در نظر داشته باشید:
شهربازی شما در حال حاضر چه دستگاه هایی دارد؟ چه دستگاه هایی با جمعیت و بازار شما مطابقت دارند؟ رقبای شما چه دستگاه های جدیدی را ارائه می دهند؟ هر دستگاه شهربازی، یک سرمایه گذاری در شهربازی موضوعی شماست و نیاز به بازدهی سودآور دارد. این بدان معناست که افراد بخواهند با دوستان و خانواده هایشان به شهربازی بازگردند. برخی از سواری ها آنقدر محبوب هستند که ضمانت خرید کالا و حتی فیلمهایی از حضور موفق در سایر شهربازی ها را نیز دارا هستند. با این حال، شما فقط به ترن هوایی بسنده نکنید. در اینجا انواع سواری هایی وجود دارد که می توانید آنها را در نظر بگیرید:
قایق سواری در آب: فلوم یا قایق چوبی
سواری های تاریکی: یک سواری در شهربازی موضوعی که فقط در یک سری صحنه های مخصوص نورپردازی می شود.
دستگاه های حمل و نقل: مونوریل، قطار، واگن یا سایر وسایل حمل و نقل که تعداد زیادی از افراد را از یک قسمت شهربازی به قسمت دیگر جابجا می کند.
برای شهربازی موضوعی دزدان دریایی، یک سواری با مضمون کشتی میتواند به روشهای مختلفی نمایان شود، خواه تاب سواری باشد با کشتی دزدان دریایی، قایق سواری در آب با ماشینی به شکل کشتی یا یک سواری تاریک مانند سواری کلاسیک دزدان دریایی کارائیب در دیزنی لند.
هر نوع سواری برای موفقیت خود به متراژ و الزامات ساختمانی متفاوتی نیاز دارد. یک سواری تاریک به یک ساختمان نیاز دارد در حالی که یک ترن هوایی به فضایی برای مسیرش نیاز دارد. همچنین باید فضای کافی برای صف های جمعیت، غرفه های عکاسی در حین سواری، سرویس های بهداشتی و محوطه سازی نیز وجود داشته باشد. هرچه فضایی که باید با آن کار کنید کوچکتر باشد، طراحی و اجرای موفقیت آمیز سواری ممکن است برای مهندسان و پیمانکاران گران تر شود.
این ممکن است مهمترین بخش فرآیند باشد. چیدمان جریان را تعیین می کند. مثل سوار شدن و خارج شدن از دستگاه. علاوه بر این، چیدمان باید در طول سواری، ویژگیهای ایمنی، عوامل ایجاد هیجان، خط ماجراجویی و ملاحظات مهندسی و ساختاری را گنجانده باشد. ظرفیت می تواند نوع سرمایه گذاری شما را در یک دستگاه تعیین کند. این در دستگاه های ساعتی محاسبه می شود. برخی از جاذبه ها که می تواند 400 مشتری در ساعت داشته باشد، نباید بودجه شما را ببلعد، در حالی که جاذبه دیگری می تواند 3400 مشتری در ساعت داشته باشد.
طراحی چیدمان یک دستگاه، مهم ترین بخش پروژه است، به همین دلیل است که ما نکات اضافی را برای طراحی یک سواری که باعث می شود مهمانان شما بخواهند به صف بازگردند، بیان کرده ایم.
حفظ امنیت افراد بالاترین اولویت در شهربازی است. هنگام طراحی جاذبه خود، باید حباب امنیتی را در اطراف مهمانان خود مشخص کنید، تا آنها با حفظ امنیت کامل از جاذبه های شهربازی لذت ببرند. برای دستگاه های بزرگتر، مانند سفینه های بزرگ، بستن افراد به صندلیشان با کمربند یا میلههای کشویی، حرکت آنها را محدود میکند و حباب را کوچک میکند. سواری های آهسته تر با صندلی های بزرگتر و بدون محدودیت حباب را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. هدف این است که افراد را در هیجان غرق کنید و در عین حال امکان برخورد آنها را با قطعات یا سناریوهای خطرناک به حداقل برسانید.
هر داستانی یک شروع، میانه و یک پایان دارد. سواری شما هم همینطور است. این داستان ها می توانند بسیار ساده باشند و یا می توانند افراد را از صحنه ای به صحنه دیگر ببرند. به عنوان مثال، یک ترن هوایی ممکن است شروع یک داستان را زمانی که مسافران سوار می شوند، بازگو کند، وسط آن سریع و پر هیجان است و به دنبال آن پایان سواری که نشان دهنده پایان داستان است. از سوی دیگر، یک سواری تاریک میتواند داستانی را با آرامش بیشتر، با صحنهها و شخصیتهایی که از ابتدا تا انتها مخاطب را دنبال میکنند، روایت کند.
هدف هر سواری این است که توجه افراد را به خود جلب کند. فضای مرده میتواند تمرکز آنها را مختل کند، بنابراین هنگام قرار دادن مسیر، از فضای مرده اجتناب کنید. به گوشه های گرد فکر کنید حتی اگر در یک محیط مربع هستید. اگر نمی توان از فضای مرده به طور کلی اجتناب کرد، سعی کنید عناصر دیگری از تم را اضافه کنید تا به پل زدن یک صحنه به صحنه دیگر کمک کنید. همچنین می توانید با حواس دیگر افراد بازی کنید. یک ناحیه از فضای مرده را تاریک کنید و مثلاً جلوه های صوتی را در آن بگنجانید. از هر اینچ مربع از فضای سواری ها برای هدایت و تمرکز افراد استفاده کنید.
طراحی یک شهربازی موضوعی در واقع ایجاد محیطی برای مهمانان شماست تا ماجراجویی خود را انتخاب کنند. هدف این است که به مهمانان خود کمک کنید تا جایی که ممکن است بطور یکپارچه از جاذبه ای به جاذبه دیگر سفر کنند. این شامل موارد بسیار بیشتری از ساختمان ها و مسیرها است. حتی محوطه سازی، گزینه های نشستن در فضای باز و دسترسی به سطل زباله باید در طراحی شما نقش داشته باشد. در اینجا چند نکته و ترفند برای ایجاد یک چیدمان عالی برای شهربازی وجود دارد.
فرآیند طراحی چیدمان شهربازی شما یک بار دیگر با موضوع شهربازی شروع می شود. بهتر است فضای شهربازی به پنج تا هفت منطقه مجزا تقسیم بندی شود. هویت این مناطق منحصر به فرد باید توسط معماری اطراف، محوطه سازی و سواری هایی که برای ساختن در آنجا انتخاب می کنید پشتیبانی شود. دو گزینه محبوب برای پیکربندی این مناطق در شهربازی شما وجود دارد. اولین مورد طرح حلقه است، جایی که این مکان ها در اطراف یک نقطه مرکزی مانند یک دریاچه حلقه می زنند. مهمانان در اطراف دایره قدم می زنند تا هر جاذبه ای را تجربه کنند و سپس در اطراف نقطه مرکزی جمع می شوند تا از نمایش شبانه لذت ببرند. طرح بندی دیگر طرح هاب و اسپیکر است که گاهی به عنوان فلسفه طراحی آیکون از آن یاد می شود. این پیکربندی به دلیل کارایی آن در دیزنی لند محبوب شد. نمادی در مرکز وجود دارد (مانند قلعه زیبای خفته) با شاخه هایی که به مناطق موضوعی منشعب می شوند.
سواری های بزرگ باید در لبه های بیرونی هر یک از پیکربندی ها ساخته شود تا مهمانان را به تمام قسمت های شهربازی جذب کنند، در حالی که می توان مغازه ها را به راحتی در خروجی قرار داد. هیچ یک از این گزینه ها بهتر از دیگری نیست، اگرچه یک رویکرد دایره ای می تواند حرکت سیال در اطراف شهربازی را تضمین کند.
محوطه سازی یکی از اجزای مهم بصری شهربازی موضوعی شما است. می تواند چشم ها را هدایت کند، بخش های نامطلوب ساختمان ها را پنهان کند، مسیرها را برجسته کند و افراد را در مسیر نگه دارد. همچنین میتواند برای تقویت تم، از عناصر داستانی موضوع، استفاده شود و تجربه فراموش نشدنی شهربازی شما را افزایش دهد. محوطه سازی با کیفیت نه تنها برند شهربازی و پذیرایی از مهمانان را ارتقا می بخشد، بلکه یک چیدمان خوب برنامه ریزی شده مزایای عملی نیز دارد و راهکارهای مناسبی را برای خطرات طبیعی، مانند موانع مسیرهای پیادهروی، شاخههای سست درختان یا زبالههای ناشی از باد و طوفان ارائه میدهد.
کاوش در یک شهربازی موضوعی نیاز به پیاده روی زیادی دارد. این باعث میشود صندلیهای در دسترس به یک جزء فوقالعاده مهم برای یک تجربه عالی تبدیل شوند. دو نوع صندلی وجود دارد که می توانید در چیدمان خود بگنجانید: صندلیهای معمولی و غذاخوری در فضای باز. زمانی که افراد در شهربازی شما مشغول سواری هستند، باید نیمکت های راحتی را برای استراحت افرادی که در صف سواری ها هستند، تعبیه کنید. نیمکتهایی را در اطراف سایر امکانات مانند سرویسهای بهداشتی، فوارههای آب، سایهبان ها و سطل های زباله و همچنین در مقابل مناظر دیدنی و خارج از فضای سواری ها قرار دهید. برای ناهار خوری در فضای باز، میزهایی را انتخاب کنید که در مقابل عناصر طبیعی و غیر طبیعی مقاوم باشند و افراد زیادی را در خود جای دهند. این مکانها را نزدیک به غذاخوریها و همچنین در بخشهای خلوتتر شهربازی قرار دهید، جایی که افراد بتوانند از شلوغی جمعیت دور شوند و از یک وعده غذایی در سایه لذت ببرند. اگر هیچ یک از این مکان ها پوشش طبیعی ندارند، میزهایی را انتخاب کنید که می توانند از چترهای بیرونی بادوام استفاده کنند.
افراد در طول روز زباله های زیادی را تولید می کنند، به خصوص در اطراف محل های غذاخوری. پاکسازی زباله برای ایجاد فضایی تمیز و راحت برای بازدیدکنندگان بسیار مهم است. افراد ممکن است در مورد جمع آوری زباله های خود سهل انگاری کنند، بنابراین بهترین استراتژی این است که سطل زباله مناسب را انتخاب کنید و استفاده از آن را تا حد امکان راحت کنید. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد. ابتدا مطمئن شوید که سطل های زباله در سراسر شهربازی در دسترس هستند، به خصوص در مناطق مستعد تولید زباله، مانند فروشگاه ها و رستوران ها. هر چه یک فرد مسیرهای بیشتری در شهربازی کاوش کند، کمتر احتمال دارد که زبالههای او در سطل زباله ریخته شود. ثانیاً سطل های زباله را مرتب خالی کنید. این کار از ایجاد بوی نامطبوع و هر گونه سرریزی جلوگیری می کند. در نهایت، یک ظرف بادوام درب دار را انتخاب کنید که بتواند در برابر آسیب های فیزیکی افراد، آب و هوا و عناصر طبیعی مقاومت کند و به خوبی با منطقه و موضوعی که در آن قرار دارد ترکیب شود.
مبلمانی را انتخاب نمایید که با مواد و پرداخت هایی که به طور خاص برای دوام آنها انتخاب شده اند ساخته شده باشند، ماندگاری طولانی دارند و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند. از میان طیف رنگها و پیکربندیها، زیباترین و قوی ترین را انتخاب کنید، که بتواند با بسیاری از تمها مطابقت داشته باشد و مشخصات مورد نظر شما را برآورده کند.
مقالات مرتبط:
بهترین شهربازی های موضوعی بریتانیا
محبوب ترین تجهیزات شهربازی های سرپوشیده چه هستند؟